יום חמישי, 3 במאי 2012

פרופסור קוטלר תוהה על גורלה של מערכת בריאות הנפש



פרופ' משה קוטלר, פסיכיאטר, משנה לדיקן בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ויושב ראש המועצה הלאומית לבריאות הנפש, שותף לקולות המבקשים שינוי מיידי ויישום רפורמת בריאות הנפש בישראל, ויפה שעה אחת קודם.

מה יהיה עם רפורמת בריאות הנפש?
מזה זמן רב מתריעים גורמים רבים הקשורים למערכת בריאות הנפש בישראל, על מצבה המוזנח והעגום. בין המתריעים נמצא פרופסור קוטלר, המעלה את הסוגיה מתוקף היותו פסיכיאטר, וגם כנציג, נכון יותר, יושב ראש המועצה הלאומית לבריאות הנפש בישראל. שאלת השאלות היא מתי תיושם הרפורמה? התוכנית כבר הועלתה, הנתונים על מצב המרפאות בציבוריות לבריאות הנפש הם קשים מאד, ואזרחים רבים לא מקבלים את הטיפול לו הם זכאים, ובעיקר לו הם זקוקים.
התחושות הקשות הקיימות בקרב מערכת בריאות הנפש בישראל, נוגעות לקצב ההתקדמות בעניין שנדון כבר לפני זמן רב בנוגע לרפורמת בריאות הנפש והעברה של כל הסמכויות בתחום לידי קופות החולים. עושה רושם, כי הסוגיות הינן תקציביות, מאחר ולפי ההערכה נדרשים ארבע מאות מליון שקלים שתעביר המדינה לקופות החולים, שיוכלו להיערך להוסיף אל סל הבריאות גם טיפולים נפשיים, לקבוע נהלים, ולתגבר כוח אדם. עוד נדרשת התמחות רבה יותר של מטלפים ומטפלות, ומקומות להתמחויות אלו.
הנושא נידון כבר מספר פעמים אולם לא הגיע לידי ביצוע ורפורמת בריאות הנפש לא יושמה עדיין.

מסרים ברורים וחד משמעיים
בצעד נואש, פנו נציגים של ארגונים רבים, ביניהם פרופסור קוטלר כנציג המועצה הלאומית לבריאות הנפש, במכתב שיצא אל שר האוצר ואל סגן שר הבריאות. במכתב נרשמה פנייה לקבלת החלטה או זירוז ההתנהלות בדבר הרפורמה ובדבר התקציב, מאחר והתחושה היא כי מערכת הבריאות הולכת מדחי אל דחי. הבקשה באה ממקום המבקש להתחשב באזרחי ישראל, שמגיעה להם הזכות לקבלת טיפול נפשי הולם במידת הצורך, ושיתאפשר לכל מבוטח, מבלי שימתין חודשים ארוכים לטיפול, כפי שקורה עם מרפאות בריאות הנפש כיום ועם התנהלות במישור לא יציב, חורק ודל מאד באמצעים, או לחילופין, מבלי שייאלץ המטופל לפנות לטיפולי פרטיים יקרים. עיקר הדאגה מופנה לפריפריות, שבחלקן אפילו לא נמצאות תחנות לבריאות הנפש, או כל סיוע לבני נוער, למשל, הזקוקים לסיוע נפשי.



מבקשים לקדם הליכים
המכתב שנשלח אל שר האוצר שטייניץ משתמש במונחים כמו הכרעת גורלות, וזו התחושה שמנסה פרופ' משה קוטלר ועמיתיו לשדר, מאחר והמצב הקיים הוא אכן חורץ גורלות. לטעמו של פרופסור קוטלר, יש בהחלט מקום להכניס את שירותי בריאות הנפש במסגרת סל הבריאות הבסיסי של קופות החולים, ממש כפי שנעשה בתחום רפואת השיניים בקרב ילדים.

פרופסור קוטלר, פסיכיאטר, משמש כמשנה לדיקן בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. קוטלר, פסיכיאטר ובוגר תואר שני בלימודי מנהל מערכת בריאות הוא בעל נסיון עשיר בתחום הפסיכיאטריה, ניהל מרכזים לבריאות הנפש בארץ, וכן את המחלקה הפסיכיאטרית בבית חולים אמריקאי. עוד כיהן קוטלר כמנהל מחלקה אמבולטורית פסיכיאטרית בבית החולים שיבא, ניהל את המחלקה לבריאות הנפש של צה"ל ועוד.
מנסיונו ומעורבותו העזה במערכת בריאות הנפש, מזהה פרופסור קוטלר את הבעייתיות הקיימת כיום, ושואף לזרז תהליכים ברפורמת בריאות הנפש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה