יום חמישי, 3 במאי 2012

שינויים במערכת בריאות הנפש בישראל


שינויים במערכת בריאות הנפש בישראל

פרופסור קוטלר, יושב ראש המועצה הלאומית לבריאות הנפש בישראל, הוא אחד מני רבים המבקשים לראות שינוי של ממש במערכת בריאות הנפש של ישראל. כמו קוטלר, חשים רבים כי אם לא יתבצע שינוי של ממש, ועכשיו, עתידה של כלל מערכת בריאות הנפש בישראל נתון בסכנה גדולה, לאור ההתנהלות במישור הנוכחי הכושלת של מרפאות הנפש הציבוריות, בסמכותה של הממשלה. את דעתו בנושא, מביע פרופסור קוטלר, בכל הזדמנות שרק ניתנת לו.

התחנות לבריאות הנפש 
תחנות לבריאות הנפש הן מרפאות ציבוריות המשמשות את כלל הציבור הזקוק לסיוע רפואי בתחום הנפש, ומנוהלות בידי הממשלה. הן פזורות ברחבי הארץ, בערים מרכזיות, וחלקן בפריפריות. נכון להיום, מצבן בכי רע עקב היעדר תקציב וניהול לא נכון שלהן, המביא את התחנות להזנחה מבחינה טיפולית, סרבול מערכתי, וחוסר יכולת לעמוד במספר הפניות אליהן, כך שזימון התורים יכול להתבצע גם אחרי שנה!
המצב כה גרוע עד כי המטופלים עצמם מוותרים על הניסיון לקבל סיוע. חלקם פונים לאפיקים פרטיים, אם ידם משגת לממנם, ואילו אחרים, נותרים ללא סיוע. מצב זה הוא לא קביל בעליל לדעתו של פרופ' משה קוטלר ורבים אחרים מענף בריאות הנפש, וחייב להשתנות באופן מיידי. כיצד עושים את השינוי? על ידי רפורמת בריאות הנפש.

רפורמת בריאות הנפש
עקרונות רפורמה זו כוללות מתן סמכות בכל הקשור למערכת בריאות הנפש לקופות החולים. אלו מצידן יכניסו את הטיפול הנפשי לסל הבריאות הבסיסי, וכך כל מבוטח ייהנה מזכותו הבסיסית, ככתוב בחוק הביטוח הלאומי, לקבל טיפול שוויוני, בסיסי. קופות החולים יוכלו להחזיר את עטרת מערכת בריאות הנפש ליושנה, ייעלו תהליכים, יקצרו תורים, ויפתרו מצב אבסורדי של מטופלים הזקוקים לטיפול ומוותרים עליו, ויתרה מכך, ביניהם בני נוער שאינם מקבלים סיוע נפשי לו הם זקוקים.

רפורמת בריאות הנפש יכולה להתקיים על ידי הזרמת ארבע מאות מיליון שקלים מן המדינה אל קופות החולים. תקציב זה אמור לשמש את קופות החולים בהיערכות לקליטת ענף בריאות הנפש לתוכן, הקצאת משאבים ומומחים לנושא, הרחבת מקומות ההתמחות של מטפלים ומטפול, והגדלת מספר אותם מטפלים ומטפלות.
לטענת פרופ' משה קוטלר, רפורמת בריאות הנפש היא הברירה היחידה שנותרה למערכת בריאות הנפש, שמצבה כיום בכי רע.

האדם שמאחורי המילים
פרופסור קוטלר הוא אחד מעמודי התווך של ענף בריאות הנפש, והפסיכיאטריה בארץ. פרופסור קוטלר, פסיכיאטור, הוא יושב ראש המועצה הלאומית לבריאות הנפש ולא רק. קוטלר מכהן כפרופסור וכמשנה לדיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מנהל את המרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב, נס ציונה ואף בשירות בתי הסוהר, ומאחוריו עבר מקצועי עשיר בתחום, בניהול המחלקה הפסיכיאטרית בבי"ח בית ישראל בניו ג'רזי, בניהול מחלקת בריאות הנפש של צה"ל, בניהול המרכז לבריאות הנפש בבאר שבע, ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה